Nyt håndboldsamarbejde på U16 drenge

11. juni 2015 23:27 , af Administrator Håndbold

I den kommende sæson ser et nyt håndboldsamarbejde dagens lys for U16 Drenge. Hos klubberne i området kunne vi se, at vi ville få en udfordring med at skabe tilbud om både bredde- og elitehåndbold på U16 Drenge. Vi drøftede derfor problemstillingen i klubberne – og i løbet af foråret modnedes dialogen – og det munder nu ud i, at vi i den kommende sæson laver et nyt klubsamarbejde mellem Sydals HK, Dybbøl IU, Sydstjernen og hf Sønderborg. Det vil være et holdfællesskab, der kommer til at spille under navnet Sønderjysk HK.

Målet med dette nye klubsamarbejde er at skabe en platform, hvor spillere på alle niveauer kan være med. Derudover er det et vigtigt led i fastholdelse af spillerne i den årgang. Det vi ellers ser er at mange vælger at stoppe når de når U-16 årgangen. Dette samarbejde skal sikre et tilbud på såvel bredde- som eliteniveau i Sønderborg og Aabenraa området og alle vil blive prioriteret og forsøgt tildelt bedst mulige forhold. Som det ser ud nu vil der være 3 hold i alt i samarbejdet – et elitehold og to breddehold. Hvormed det i højere grad er muligt at matche den enkelte spilleres niveau. Det ene breddehold har tilhørsforhold, træning og kampe i Sønderborg området og det andet breddehold tilsvarende i Aabenraa området.

Eliteholdet får træning og kampe i både Sønderborg området og i Aabenraa området – og der er spillere fra dette hold, der kan indgå i SønderjyskE’s talenttrup – der jo derudover består af spillere fra hf Sønderborgs U18- og 3. divisionshold.

Holdfællesskabet har følgende trænere på plads:

• Eliteholdet: Brian Nielsen, Pia Clausen og Stefan Nielsen.
  • Breddeholdet i Sønderborg: Michael Krause – og der søges en ass. træner
  • Breddeholdet i Aabenraa området: Jesper Olsen

Brian Nielsen, der er hovedansvarlig for eliteholdet forventer at vi med samarbejdet får et elite træningsmiljø, hvor vi kan udvikle den enkelte spiller, samtidig med vi har plads til breddespillerne.  De sportslige ambitioner for eliteholdet er at vi kommer til at spille med i 1. div. inden jul, og hvis muligheden byder sig så Liga efter jul. Vi forventer at der i truppen vil være 12-14 spillere, udtaget efter hvem der har vilje, lyst til at træne og talent. Vores sommertræning indtil nu og frem til slut juni består af individuel træning, hvor vi også får dannet os et billede af hvem der har lyst til, og yder hvad der skal til, for at kunne komme i betragtning til elite truppen. Vi har ca. været 20 spillere til træning hver gang og vi forventer der kommer en del breddespillere til efter sommerferien.

Morten Henriksen, cheftræner ved SønderjyskE Herreligahold er også begejstret over det nye samarbejde. Det viser, at klubberne vil spillerne det bedste og at man kan se fordele ved samarbejde. Her kan vi nu giver spillerne et ordentlig træningsmiljø, hvor de vil blive trænet på det niveau der passer til den enkelte spiller.

Sommertræningen er startet – og ud over den ugentlige træning, er der træning og træningskampe lørdag den 13. juni kl. 10.00 i Broager Sparekasse Skansen i Sønderborg, og lørdag den 20. juni kl. 10.00 i Aabenraa Idrætscenter – alle er hjertelig velkomne til at komme forbi.

Ved evt. spørgsmål – henvendelse til

• Burkhard Winski               Formand Sydals HK                              M: 2069 6964
  • Torben Brynningsen         Formand Dybbøl IU Håndbold                M: 2462 4198
  • Søren Walbech               Bestyrelsesmedlem Sydstjernen              M: 2040 0797